Tekmer Projesi görüşüldü
Devamı...
Üretim, verimlilik konularında yalın üretim, yalın ürün ve yalın yönetim felsefesi hakkında katılımcıları bilgilendiren Dr. Lütfi Apilioğulları, “Değişim ya da dönüşüm son zamanların en güncel konularının başında gelmektedir. Küçük ya da büyük işletme fark etmeksizin hemen herkes daha verimli, daha hızlı veya daha kaliteli olabilmek için bir şekilde değişmeye, dönüşmeye çalışıyor. Bunları yaparken de üretim maliyetlerini azaltmaya çalışıyor. Bu amaç doğrultusunda bütçeler oluşturularak stratejiler geliştirilmeli, ekipler oluşturulmalı ve danışmanlık hizmetleri alınmalıdır. Peki, acaba kaç değişim, dönüşüm süreci gerçekten başarıya ulaşıyor mu? Başarısızlığa uğrayan dönüşüm süreçlerinin ana etkenleri nelerdir? Çünkü başarısızlığın atında; Patronlar, yöneticiler, mavi yaka ve danışmanlar olmak üzere herkesin katkısı bulunmaktadır. Yaşadığım deneyimler bana değişim sürecinin başarısızlığa uğramasında yapılan hataların başında patronların kısa vadede, hızlı sonuç beklentisinin geldiğini göstermektedir. Kabul edilmesi zor da olsa, uzun yıllardır alışıla gelen yapının, problemlerin bir çırpıda ve çok can yakıcı olmadan çözülebilmesini beklemek hayalden öte bir şey değildir. Eğer bu olası bir durum olsaydı verimsiz firma diye bir kavram da olmazdı. Değişim her şeyden önce sabır ve kararlılık gibi erdemler gerektirir. Sürekli aynı şeyleri yaparak, farklı sonuçlar beklemek yerine değişim sürecinde mutlaka farklı şeyler yapılması gereklidir” dedi.
TALEP ODAKLI ÜRETİM YAPILMALI
Maliyetleri azaltmada dikkat edilmesi gerekenler hakkında katılımcıları bilgilendiren Apilioğulları; ‘’Bir pazarlama, 2 yeni ürün geliştirme, 3 strateji, 4 tedarik ilişkileri yönetimi, 5 üretim yönetimi, 6 lojistik ve depolamadır. Üretim sırasında kayıplara odaklanmalıdır. Kriterlere göre üretim yapılmalı, talep odaklı üretim yapılmalı, stokları azaltmalı. Stok yapılan mal bir yılda yüzde 25 zarar verir. Zaman çok iyi kullanılmalı, arıza kayıpları en aza indirilmeli, hız kayıpları yapmamaya özen gösterilmeli, küçük duruşlarda üretimde zaman kaybı yaptığından bunları yapmamaya özen gösterilmeli. Fire ve hurda kayıpları, kontrol kayıplarına, satın alma, az sayıda tedarikçi ile işbirliği yapma, depolama, lojistik gibi konularda gereken önem verilerek dikkat edildiğinde maliyetler azalır. Eğer dikkat edilmez ise maliyet yüksek olur. Maliyetler azaldıkça fabrika içinden ikinci bir fabrika çıkar. Bu nedenle daha çok inovasyona sahip olunmalı. Dolayısıyla üretimde Dijital Dönüşüm ve Operasyonel Mükemmellik günümüzde çok önem kazanmaktadır. Bu aynı zamanda hem maliyetlerin azaltılması hem de daha kaliteli üretim elde edilmesi bakımından çok önemlidir” sözlerini kaydetti.
MALİYET AZALTMA SÜREKLİ İNNOVASYON KAZANDIRIR
Lütfi Apilioğulları, “Maliyet azaltma süreklilik bazında yapılması gereken bir etkinliktir ve innovasyon dediğimiz konu en fazla bu alanlarda fayda getirir. Dünyada Lale Devri’nin sona erdiğini söylemek için ekonomi profesörü olmaya gerek yok. İş dünyasının içindeki herkes artık işlerin bundan on sene öncesindeki gibi tatlı kazançlar getirmediğini ve kolay kolay da eski günlere dönemeyeceklerini gayet çok iyi biliyor. Ama işin acı tarafı, hâlâ millet eski günlerin popüler söylemlerini tekrarlamaktan geri durmuyor: “Dünya markası’ olun gibi. Markanızı bugünün dünyasında yapmanız gereken en önemli şey. Maliyetlerinizi süreklilik bazında düşürmek olmalıdır’’ dedi.
TEK AMAÇ: PARA KAZANMAK
Apilioğlulları, “Dünyada her sektörde alıcılar fiyata karşı daha duyarlı hâle geldi. Bunun nedeni bir yandan gelirlerin azalmasıyla, daha önemli olarak her ürün kategorisinde alternatiflerin süratle piyasaya çıkıyor olması. Bu tür durumlarda da tüketicinin fiyata karşı duyarlılığını arttırıyor olması ve bu nedenle de eskiden olduğu gibi tutturabildiğiniz fiyatı koyamazsınız. İş hayatının en temel gerçeği, şirketlerin tek bir amacı olduğu ve bu amacın da para kazanmak olduğudur. Yani kârlarını maksimize etmek. Bir başka deyişle, Toplam Kâr= Toplam Gelir – Toplam Maliyet. Yani her şirketin amacı bir yandan gelirlerini azamiye çıkartırken, diğer yandan maliyetlerini mümkün olan en düşük seviyelere çekmektir. Sürekli olarak. Temel amaç, iki değişken arasındaki farkı azami kılmaktır. Ama ‘markacıların’ böyle bir denklemden haberleri olmadığından, size maliyetle ilgili hiçbir şey söyleyemezler. Onlara kalırsa verin reklamı, değiştirin logonuzu, herkes sizi tanısın, bakın nasıl güzel para kazanacaksınız. Onlar kendi para kazanmalarına bakar” dedi.
EN ÖNEMLİ HEDEF MALİYET AZALTMADIR
Apiliopulları maliyet azaltılmanın en önemli faktörlerinden birinin de kurum kültürünün olması gerektiğini belirterek, “Ülkemizde maliyet tasarrufu hiç gündeme gelmez dersek haksızlık etmiş oluruz. Krizi bitmez güzel yurdumuzda ne zaman ekonomik bir çöküntü yaşansa şirketlerimiz hemen eleman çıkarmaya, kağıtların arka yüzlerini kullanmaya ve tuvalet kağıdı kullanımını azaltmaya yönelik önlemlere başvururlar. Kriz bir şekilde sona erdikten sonra da eski tas eski hamam devam eder. Maliyet azaltma bir şirket için en önemli yönetim hedeflerinin başında gelir, maliyet azaltma süreklilik bazında yapılması gereken bir etkinliktir ve inovasyon dediğimiz konu en fazla maliyet azaltma alanlarında fayda getirir. O nedenle maliyet azaltmayı ve ‘tutumlu kurum’ kültürü yaratmayı her firmanın kendisine şiar etmesini gerekmektedir” diye konuştu.