Aile İşletmelerindeki sorunlar anlatıldı

19 Haziran 2014
Bu sayfa arşiv sayfasıdır. Bu sayfada gördüğünüz bilgiler değiştirilmiş olabilir.

SEMİNER DÜZENLENDİ

Önceki gün saat 10.00-12.00 saatleri arasında Çerkezköy Ticaret ve Sanayi Odası konferans salonunda düzenlenen seminere Çerkezköy Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı İsmail Akın, yönetim kurulu üyesi Mustafa Çetin, Çerkezköy Ticaret ve Sanayi Odası Meclis üyeleri Rahmi Yılmaz, Mehmet Aksoy, 3. Meslek Komitesi Başkanı Erhan Deniz ile birlikte üyeler katıldı.

 

AİLE ŞİRKETLERİNİ TANIMLADI

“Hisselerin yada oy haklarının çoğunluğunun şirketi kuran yada satın alan kişi yada bir aile veya akrabalara ait olduğu şirketlerdir.” Diyerek seminerine başlayan Namık Kemal Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Muhasebe ve Finansman  Anabilim Dalı’ndan Doç. Dr. Ahmet Menteş: “ Ailenin en az bir iyesi yada temsilcisinin üst düzey yönetim kadrosunda yada şirket yönetiminde günlük sorumluluklara sahip olduğu şirketlerdir.” Dedi.

"AİLE ŞİRKETLERİNİN AVANTAJLARI VAR"

Aile Şirketlerinin avantajlarından bahseden Menteş: “Özellikle 2000’li yılların başındaki krizlerden sonra aile şirketi olmanın çeşitli sebeplerle aslında bir avantaj olabildiği ve dünyadaki şirketlerin önemli bir kısmının aile şirketi olmanın çeşitli sebeplerle aslında bir avantaj olabildiği ve dünyadaki şirketlerin önemli bir kısmının aile şirketi olduğu fark edilmeye başlanmıştır.” Diye konuştu.

"AİLE ŞİRKETLERİNİN ORANI YÜKSEK"

Türk şirketlerinin yüzde 95’i ve halka açık tüm şirketlerin yüzde75’inin aile şirketlerinden oluştuğunu kaydeden Menteş: “ Aile şirketleri gayri safi yurtiçi hasılanın yaklaşık yüzde75’ini temsil etmektedir.” Bilgisini verdi. Aile Şirketlerinin başarı sırlarını da sıralayan Menteş: “ Aile şirketlerinin nesilden nesile geçme özelliği şirketleri üçüncü şahıslar gözünde daha güvenilir kılar. Sadece günü ve kısa vadeli ihtiyaçları değil, gelecek kuşakları da düşünürler. Çoğu aile şirketi halka açık olmadığı için çabuk ve yüksek kazanç konusunda dış yatırımcılardan gelen baskı yoktur.” İfadelerini kullandı.

DEZAVANTAJLARI SIRALADI

Menteş, Aile şirketlerinin dezavantajlarını da sıralarken: “ Aile şirketleri genelde kendi finansal kaynakları dahilinde büyüyüp genişlemeyi tercih ederler. Aile servetini aşan büyük projeler halka açılma veya borçlanma gibi şirketteki aile kontrolünün azalması ve iflas gibi konuları gündeme getirdiği için aile tarafından ertelenir.” Dedi.

"AİLE ŞİRKETLERİ DÖRDÜNCÜ NESLE ULAŞMIYOR"

Türkiye’de ve dünyada aile şirketlerinin dördüncü nesle ulaşmakta güçlük çektiğini ifade eden Ahmet Menteş: “ gerek dünyada gerekse Türkiye’de aile şirketlerinin 3. Kuşağa ulaşma konusunda yüzde 10 civarında bir oranları var. Bunun yanında ömürleri ise 25 ile 30 yıl ile sınırlı.  Bunun nedeni ise Kurumsallaşma sorunu. Yani, kurumsallaşamayan firmalar yabancılar için büyük sorun. Değişen piyasa koşulları da ömrün kısa olmasını etkiliyor. Ayrıca patronun tek karar merci olması ve emeklilik kararı alması şirketi boşluğa düşürüyor.” İfadelerini kullandı.